חדשות

מנהלי המחלקות בבתיה"ח הציבוריים לאוצר: "הטלת מס על הרפואה הפרטית תפגע במטופלים"

"אנו שק החבטות של המערכת", טוענים חברי פורום מנהלי המחלקות ומזהירים את שרי האוצר והבריאות: "השתת מס נוסף של כ-30% על הרפואה הפרטית תגרום לקריסת המערכת הציבורית, להארכת התורים ולחזרה לשיטת הפרוטקציות והמעטפות"

"אם הניתוח שעברתי באמצעות הביטוח הפרטי היה מתבצע באמצעות השב"ן, הייתי נדרשת להשתתפות עצמית של כ-8,000 שקל וגם לעלות השתתפות עצמית ליעוץ טרם הניתוח" (צילום: אילוסטרציה)

פורום מנהלי המחלקות בבתי החולים הציבוריים פנה אמש (ג') אל שר האוצר אביגדור ליברמן ואל שר הבריאות ניצן הורוביץ בבקשה לא להטיל מס נוסף על הרפואה הפרטית בישראל, כפי שמסתמן מחוק ההסדרים החדש. "הרפואה הפרטית", מציינים המנהלים במכתב שהעתקים ממנו נשלחו לראש הממשלה, למנכ"ל משרד הבריאות וליו"ר הר"י, "אינה הבעיה של הרפואה הציבורית אלא קרש ההצלה שלה. חוק ההסדרים יפגע אנושות במטופלים עצמם, במערכת הבריאות הציבורית ויגדיל את אי השוויון. דיכוי המערכת הפרטית ללא חיזוק המערכת הציבורית יביא לקריסתה. המערכת הפרטית מהווה את שסתום הלחץ של המערכת הציבורית, משלימה אותה ואינה מתחרה בה".

כפי שכבר פורסם ב"דוקטורס אונלי" משרד האוצר מציע בטיוטת חוק ההסדרים החדש, להנהיג היטל של 20%-40% על פעילות ביטוחי הבריאות הפרטיים. על פי טיוטת חוק ההסדרים, ההכנסות מהיטל זה יגיעו למשרד הבריאות ויתווספו לסל הבריאות.

48 מנהלי המחלקות בבתי החולים הציבוריים כותבים במכתבם אל שרי האוצר והבריאות כי "אנו, שדרת מנהלים של מערכת הרפואה הציבורית, משקיעים את כל חיינו, נשמתנו ומרצנו במערכת הבריאות הציבורית כולל דאגה 24/7 למטופלים, הכשרת דורות ההמשך, מחקר רפואי וקידום המערכת כך שתעמוד בחזית הרפואה העולמית. רק לאחרונה, במהלך מגיפת הקורונה, התגלתה עוצמתה של המערכת המבוססת כולה על איכות והמוטיבציה של כוח האדם העובד בה. כל זאת נעשה בשליחות ומוטיבציה גבוהות אך בתת תנאים.

"אין כמונו המכירים את תחלואיי וקשיי מערכת הבריאות הציבורית הנובעות בעיקרן מתת תקצוב של בתי החולים. אנו עוסקים בכך יומם וליל ומתגברים על כל המכשולים בתנאים בלתי אפשריים. בשנים האחרונות אנו מרגישים כשק החבטות של המערכת. חדשות לבקרים יוצאים במסעי הכפשה מתוכננים המציגים אותנו כגזלנים ותאבי בצע ותהליך זה מלווה בחוקים דרקונים המיועדים לפגוע בכבודנו, מעמדנו החברתי ובהשתכרותנו הנוספת ברפואה הפרטית. אך מעבר לכל ואף חשוב מכך, חוק ההסדרים יפגע אנושות במטופלים עצמם, במערכת הבריאות הציבורית ויגדיל את אי השוויון.

מנהלי המחלקות מדגישים כי "מתוך היכרות אישית את העומסים במערכת, דיכוי המערכת הפרטית ללא חיזוק המערכת הציבורית יביא לקריסתה. המערכת הפרטית מהווה את שסתום הלחץ של המערכת הציבורית, משלימה אותה ואינה מתחרה בה. לראיה מהימים האחרונים", הם כותבים, "ראו רכישת בית חולים פרטי על ידי שירותי בריאות כללית".

עוד הם טוענים בפני השרים כי הטלת מיסוי על הרפואה הפרטית תפגע בסופו של דבר בשכבות החלשות: "הפגיעה הקשה ביותר תהיה בשכבות הביניים ובשכבות הנמוכות שרכשו ביטוחי בריאות נוספים דרך קופות החולים מתוך מטרה שיעמוד להם ביום פקודה, ובהינף קולמוס מוחקים מהם את כל ההגנה הנ"ל", וכן "85% מאזרחי המדינה מחזיקים בביטוח בריאות נוסף. נטילת זכות זו מהמטופלים היא פגיעה קשה בשירות הרפואי כמו גם בזכויות בסיסיות של כל מבוטח ומבוטח."

הכותבים מצביעים על העומסים הכבדים בבתי החולים הציבוריים ומזהירים כי חוק ההסדרים עלול לגרום לעומס נוסף, להארכת התורים לשירותים רפואיים ולחזרה ל"שיטת הפרוטקציות והמעטפות". "איננו מרוצים מהצורך לסיים יום עבודה גדוש ומתיש בין 9-12 שעות בין כתלי בית החולים ולהתחיל יום עבודה נוסף במסגרת הרפואה הפרטית... ברצוננו להדגיש כי בראייתנו, הרפואה הפרטית אינה הבעיה של הרפואה הציבורית אלא לעתים רבות קרש ההצלה שלה.

"תארו לכם מצב שכל מי שמטופל ברפואה הפרטית יועמס על הרפואה הציבורית. המערכת הציבורית היום עובדת לא ב-100% אלא ב-120% ואף יותר ואין באפשרותה לקלוט את כל אותם מטופלים ללא שינוי מרחיק לכת (ויקר) של הוספת כוח אדם, ציוד רפואי ומיטות אשפוז - מרכיבים שלא נתתם להם כל פתרון בתקציב המדינה וחוק ההסדרים.

"ברור מיד מה יקרה לאורך התורים והחזרה לשיטת הפרוטקציות והמעטפות הפסולה ביותר, תופעות שנכחדו מן העולם. בנוסף, טכנולוגיות מתקדמות שהמערכת הציבורית לא יכולה לממן מוכנסות לעתים רבות תחילה לרפואה הפרטית שם אנו מתנסים בה משפרים את יכולותינו ובכניסתן למערכת הציבורית אנו רופאים טובים יותר ומנוסים יותר".

לדבריהם, מס נוסף של 30% על הרפואה הפרטית יושת באופן מלא על המטופלים באמצעות תשלום יתר לשב"ן ולפוליסות הביטוח. "רמת מס זו בלתי מתקבלת על הדעת וכמעט מייתרת את הפעילות כולה. בנוסף, אלפי משפחות של אחיות, טכנאים, אדמיניסטרציה ועוד מתפרנסים מן הרפואה הפרטית. האם המערכת הציבורית תקלוט אותם? מדובר בתקציבי עתק של כוח אדם שלא ראינו לכך ביטוי בתקציב המדינה", נכתב.

בסיכום מכתבם כותבים חברי פורום מנהלי המחלקות בבתי החולים הציבוריים: "מדינת ישראל בחרה באופן מודע שלא להפריד כליל בין מסלול הרפואה הפרטית לזה הציבורי על מנת שלא לאבד רופאים טובים שהוכשרו, צברו מוניטין וניסיון לטובת המערכת הפרטית בלבד. ראוי להדגיש כי הרפואה הפרטית מנגישה לכל אזרח את מיטב הרופאים בארץ, בזמינות גבוהה תוך מתן שרות רפואי מתקדם ומקצועי.

"אנא, אל תיתנו יד להרס מערכת הבריאות המצוינת אך השברירית בארץ. הוספת תקציב למערכת הבריאות הציבורית הינה הכרח, אך המקור לא צריך לבוא ממיסוי המערכת הפרטית. הגדרתם עצמכם כממשלת השינוי ולכן אנו פונים אליכם בבקשה לשינוי אמיתי, עמוק ויציב - מיצאו מקור תקציבי אחר למערכת הבריאות הציבורית הקורסת."

נושאים קשורים:  מנהלי מחלקות,  בתי חולים ציבוריים,  חוק ההסדרים,  מיסוי,  רפואה פרטית,  שר האוצר אביגדור ליברמן,  שר הבריאות ניצן הורוביץ,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
04.08.2021, 11:21

לוגיקה מעניינת. אבל מעניינת יותר הדאגה הפתאומית והעזה של מנהלי המחלקות הציבוריות לרפואה הפרטית ולמטופלים בה, במקום להתרכז במטופלי הרפואה הציבורית בה הם מועסקים ובתנאי העסקת והכשרת המתמחים עליהם הם אמונים.

אנונימי/ת
05.08.2021, 07:52

מסכים
מנהלי המחלקות מעונינים בעיקר בפרקטיקה שלהם ופחות במחלקות אותן הם מנהלים

אנונימי/ת
04.08.2021, 18:07

בעיקר הנטל על הציבור בבחירת רפואה פרטית יעלה כי התמחור של הפרוצדורות והייעוצים יעלה בהתאם, ולכן תהיה ירידה בצריכת רפואה פרטית.
הרפואה הציבורית לא תפגע כמובן...
לאיים שהרופאים יפתחו בשוק שחור, זה לא לכבודנו...

אנונימי/ת
04.08.2021, 18:53

Twisted logic... הציבור לא יקבל טיעונים הזויים כאלה! משרד הבריאות מקבל מהאוצר תוספת של 2 מיליארד שקלים (שיורדת מממשרדים אחרים) כדי לשפר את הרפואה הציבורית ומנהלי מחלקות יוצאים נגד החלטה למסות את הרפואה הפרטית?! כעת ברור מדוע מנהלי מחלקות עוזבים את המחלקות בבתי החולים הציבוריים ויוצאים לנתח בבתי חולים פרטיים...

ממש כמו בסרט ג׳יימס בונד. ליצמן הביא את המערכת אל סף התהום. ליברמן מצעיד אותה צעד אחד קדימה.

אנונימי/ת
07.08.2021, 16:12

רק שליצמן היה שר בריאות שדאג לכלל החולים בכל הגילאים, למשל טיפולי שיניים, אביזרים רפואיים, מכשירי שמיעה, העלאת שכר רופאים, תוספת מכשירי MRI ועוד. למולו, הורוביץ פוליטיקאי בולשביקי קטן שדואג רק למסתננים לא חוקיים ולטרנסים.

אנונימי/ת
04.08.2021, 18:55

אני מפסיק כול פעילות בשב״ן וחברות הביטוח. תמשיכו להינות להיות אידיוטים

אנונימי/ת
04.08.2021, 19:00

רעיון מצויין. בתי החולים שיש להם קרנות מחקרים יוכלו להציע לרופאים הבכירים לבצע ססיות שר"פ בבית החולים במקום לברוח למרפאות פרטיות.

אנונימי/ת
04.08.2021, 20:52

מצטרף. רעיון מעולה. אודיע להם שהחל מספטמבר גמרנו את העבדות הכאילו פרטית בחסות חברות ביטוח עשירות.

מערכת הבריאות, האוצר והממשלה מבינים רק עולות אלימות נוסח וועדי עובדים וחברת חשמל (״תמיד בשבילכם״). ברגע שיתקבלו מכתבי ״מיצטערים להודיעך על הורדת גובה התשלום וכו׳) מחברות הביטוח, צריך במידי להוציא מכתב תשובה על הפסקת מתן שירות למבוטחי חברות הביטוח עקב הפרת חוזה והרעת תנאים. תגובה כזו מכמה מאות רופאים/ות עם ביצים/ביציות , תעמיד את המערכת על הראש, ואולי מישהו יקבל קצת שכל ויעצור את האידיוטיזם של מישרד האוצר.
מה גם שהטיעונים הדבילים של פקידוני האוצר הם שיקריים!!!
המדינה לא מממנת את לימודי הרפואה. יותר ממחצית הרופאים בישראל, ומה סטודנטים לרפואה למדו/לומדים/ות בחול מכספם האישי ללא כל תמיכה מהמדינה.
לכן, גם הטיעון שהרווחים מרפואה פרטית הם בעצם נכס שהוקם בעזרת המדינה, הם שיקריים. ואם כן, אז תמסו גם את טייסי אל-על. עלות הכשרתם , במימון המדינה, גבוהה בהרבה מעלות הכשרת הרופאים. כנ״ל לגבי קצינים בכירים במיקצועות הונים שפרשו מצהל. בוא נראה אותך ליברמן מול איגוד הטייסים או איגוד גימלאי צהל

אנונימי/ת
04.08.2021, 21:24

מסכים לגמרי. צריך כבר להודיע לשבנים שעד הודעה חדשה אין שירותי רפואה מטעמם. להפנות את כול החולים לרפואה הציבורית

אנונימי/ת
04.08.2021, 21:22

להעביר את כול הפעילות לבתי חולים ציבוריים לעבודה במשמרות ובמשכורות ראויות במימון חברות הביטוח. זה אומר שצריך אחיות סניטרים רופאים מיטות אשפוז וטנצ. לעזוב את הרפואה הפרטית לנפשה
זה כמובן בדיחה שלא תקרה אף פעם בגלל אינטרסנטים. אין לחברות הביטוח זכות קיום בלי רפואה פרטית ובחירת מנתח

אנונימי/ת
04.08.2021, 22:07

בושה וחרפה! איזה מין פורום מנהלי המחלקות? כמעט כל הרופאים ברשימה הם ממקצועות כירורגיים. אפילו לא מנהל מחלקה פנימית אחד. תתביישו פרופסורים שעשיתם את הקריירה שלכם בבתי חולים ציבוריים ועכשיו גם מנהלים מחלקות בבתי חולים ציבוריים וגם עושים cream skimming מהרפואה הפרטית.

אנונימי/ת
05.08.2021, 07:16

עלזה נאמר מהרסייך ומחריבייך מהקנאים יצאו

05.08.2021, 01:20

זוהי התגלמות החזירות במיטבה.
הפורום הצבוע הזה שנימנים עימו אותם רופאים המוגדרים בציבור ״שיאני שכר״ עושה שירות של שכירי חרב עבור הר״י הפרוטאז׳ה שלהם. למה הם עושים זאת:
1. הר״י הוא ארגון של שכירים שאינו מסוגל לטפל בשום עניין העוסק בעצמאים. זאת קבע גם בית הדין הארצי לעבודה לפני 3 שנים. הנסיונות העלובים והשקריים של הר״י להתייצב כמגן הרופאים העצמאיים הם מס שפתיים על מנת לשמר את הזרמת דמי החבר המנופחים שישמשו בין השאר לתשלום משכורות עתק ובונוסים מופרכים מבלי לחשוף את תהליך ההתנהלות המופקרת הזאת. לא מסוגלים? שולחים את השפוטים שלהם - פורום מנהלי המחלקות.
2. ״יד לוחצת יד״ - לפני כשנתיים הר״י הכריזה סכסוך עבודה כשהמדינה התכוונה לחייב את מנהלי המחלקות להיות פולטיימרים ולאסור עליהם עיסוק ברפואה פרטית. שמור לי ואשמור לך - הראשונים עזרו לשניים, כעת הגיע הזמן שהשניים יחזירו לראשונים טובה תחת טובה.
ככה עובד המנגנון הרקוב הזה.
על תגובת פורום מנהלי המחלקות ניתן לומר ״טובל ושרץ בידו״.
רק רופאים עצמאיים יכולים לדאוג לרופאים עצמאיים. לא הר״י ולא שום פורום המשויך להר״י.

אנונימי/ת
05.08.2021, 05:29

הבעייה היא, בן היתר, עצם במוסג ״ציבורי״ ותגמול שווה לכולם, בלי יחס ליעילות/עצלנות אישית. כל עוד שהדבר הזה, ע״ש הסכם קיבוצי, ימשיך להשתולל ברפאוה שום דבר טוב לא יצא. בואו נשאל קודם כל למה צריך עבודה פרטית? או כל מיני שמות לימניים: שר״פ, קצ״ת וכד. כי המערכת הציבורית לא מתפקדת כראוי. ופה ברור שכולם מדברים במקצעות כירורגיים וכל מה שבא מסביב. יש למשהו את האומץ להציה ״תשלום פאר מיקרה״? עבדת, קבלת. ישבת עם סיגריה וטלפון נייד…תקבל עשן. אחרת לא ישתנה שום דבר. ובאו נייה גם טיפה כלכלנים: בדקתם שאולי שיטת התגמול/מיקרה יכולה להביא לכולם יותר פרנסה/חידת זמן? ז״א עובדים יותר יעיל, מרוויחים יותר תוך זמן קצר יותר. אבל זה אומר טיפול שורש של כל הקונספט. מי יעשה את זה? המנהלים בני 70+? או המנהלים היותר צעירים שרק מעניינים לשמור עם הכיסא? צריך מנהל כלכלן שיבדוק בדיוק מי עושה מה.
בהצלחה ב״לאלאלנד״
בנתיים טוחנים מי פה!

אנונימי/ת
05.08.2021, 09:06

באוצר מצאו רכיכה שאפשר להתעלל בה, לחבוט בה ולסחוט אותה ללא סוף: יישות חסרת עמ"ש המורכבת מאלפי פרטים שכוחם רק בלהגם, הרופאים האצילים...
ואחרי שחבטו והצליחו מעל למה שפיללו הגיע ניצול ההצלחה של נערי ופקידוני האוצר, לאחר שכשלנו במעקב על חוק ההסדרים 2016 וחוק הצינון, ולאחר שנאסר עלינו, הפושעים, לקבל ישירות ממנותחים שכר מנתח, רק כדי שבתי החולים הפרטיים יוכלו לגזור קופון נוסף עבור הגבייה.
כך, במקום להזרים חובות עתק למערכת הבריאות הציבורית הגוססת, מנסים "לעזור" לה באמצעות פגיעה ברפואה הפרטית.
מעניין, מדוע לא מנסים לעזור גם בהשתת מסים על עורכי-דין / רואי חשבון / אדריכלים, ועוד ועוד מקצועות חופשיים מהמגזר בפרטי?
רמז: שלא כמונו הרופאים העלובים, אצלם זה לא יעבור!!
אז עד שנלמד ממחאת החקלאים בארץ, או מחאת נהגי המוניות בצרפת, לא נותר לנו אלא להמשיך לקונן בבכי ונהי, כהרגלנו...

אנונימי/ת
05.08.2021, 09:51

דמגוגיה זולה. סוף סוף האוצר משחרר שני מיליארד שקלים לרפואה הציבורית. היטל ביקור צפוי להחזיר את החולים למרפאות הרפואה הציבורית (קופות חולים, בתי חולים) צעקות הגעוואלד של הרופאים המתפרנסים גם מזה וגם מזה ממש לא משכנעות.

אנונימי/ת
05.08.2021, 17:30

אהבל זול. לא התייחסת עניינית אפילו לנקודה אחת.
כנראה שתול של הפקידונים.

אנונימי/ת
05.08.2021, 19:01

תתבייש לך. תודיע לממונים שלך שאנו הולכים לתת רפואה שווה לכולם בלי פרוטקציות למקורבים שנדחפים בתור על חשבון אזרחים חולים
אתם מתעללים בזקנה שבמסדרון
אין השקעה במחלקות פנימיות. אין מקומות אשפוז. תורים אין סופיים לבדיקות
בלי רפואה פרטית יהיה קריסה גם ציבורית וגם פרטית. טיפשים נמאסתם

אנונימי/ת
05.08.2021, 21:43

חלק ניכר מהרפואה הפרטית בישראל היא רפואה אופורטוניסטית שחיה על חשבון הקשיים של המערכת הציבורית. Cherry picking של רופאים שמקבלים שכר של מנהלי מחלקות ועל הדרך ניזונים גם מהביטוחים המשלימים. הגיע הזמן להפריד (לדוגמה לפי מודל פול-טיימרס) ולהפסיק את השחיתות הזאת.

אנונימי/ת
07.08.2021, 17:38

מעניין איך עדיין מנסים לפתור בעיות בדרך הישנה של מרקס ולנין... אם נראה לנו שיש אנשים שיש להם יותר ויש אנשים שיש להם פחות, בוא נעשה שווין, בואו נעשה שלא יהיה לאף אחד. העיקרון הקומוניסטי שנשכל פעם אחר פעם אחרי פעם ועדיין לא נמוג מן העלם....
למה ישנה רפואה פרטית בארץ? כי הרופא שעובד משרה מלאה בבית החולים אחרי שהשקיע עשרות שנים בהכשרה ואז השקיע מאות אלפי שקלים מכספו על תת התמחות בחול מקבל משכורת שאני מתביישת להראות. שיאני שכר? אולי יש כאלה בודדים, רובינו משתכרים בדומה לפועלי בניין בחברות גדולות. אנשים עוזבים את המחלקות בשביל לעבוד בפרטי?? אני מסיימת עבודה במשרה מלאה בבית חולים ציבורי, לפעמים של 12 שעות, ואז הולכת חצי מתה למרפאה הפרטית עד 11 בלילה. אני צריכה להתבייש שאני עובדת 16 שעות ביממה??
למה צריך רפואה פרטית? כי כשאני בתור מטופלת רוצה לקבוע תור לרופא עיניים התור הבא הוא לעוד 3 חודשים ואני לא רואה עכשיו!!! ואם יש אופציה שאשקיע את הכסף שלי שהרווחתי ביושר, בביטוח הפרטי וללכת לבן אדם הספיציפי שאני רוצה מחר, מי אתם שתיקחו אל הזכות הזו ממני??
ואיך למישהו נראה הגיוני להטיל מס יעודי על מקצוע אחד ויחיד, בנוסף למס שאותו אזרח כבר משלם כמו כל אזרח אחר ??? אז בואו נבחר ככה עוד כמה מקצועות שנראה לנו מרוויחים יותר מדי ונטיל מס גם עליהם. שלא יעזו בעבודה היושר להרוויח יותר כסף ממישהו אחר.
כל רופא שלישי שנוסע לחול לתת התמחות לא חוזר לארץ. כי אין למה לחזור. אז עכשיו תקבלו כל רופא שני. ואלה שחזרו, יחפשו כל דרך לעזוב.
רוצים לחסל את הצורך ברפואה פרטית? תשלמו לרופא במערכת ציבורית סכומים שמשלמים לו במדינות מערביות אחרות!!! מבטיחה שאף אחד לא יבחר לעבוד 16 שעות ביממה אם יוכל להתפרנס בכבוד ממשרה אחת.
הכנסתם את חוק ההסדרים, לקחתם לאנשים כבר את הזכות לבחור רופא באמת בלי שאנשים בכלל הבינו את זה, גרמתם למפיה של חברות הביטוח לקבל להסכם רק את אלה שבא להם משיקולים כאלה ואחרים. יאלה מתקדמים לעוד שלב של "שוויון" שבו מי שיש לא ישלם גם את 30% תובפת מס, מי שאין לו יחכה לתור 5 חודשים.
כל הכבוד!!!